• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Vågar jag ta samlingslån?

Emma77

Aktiv medlem
Poäng: 46
Blev medlem
3 September 2018
Meddelanden
28
Mottagna reaktioner
16
Poäng
46
Hej!!

Har hamnat i en tråkig sits.. just nu är min månadsbudget +-0....
Hade tänkt ta ett samlingslån och är ruskigt nervös för hur det kommer att gå. Vet inte om jag vågar.. Hur tycker ni mina förutsättningar ser ut?

Jag har sammanlagda skulder synliga på UC på sammanlagt 269000.. +20000 som inte syns, men förfrågan om dessa 20 syns..
Taxerad förvärvsinkomst på 353000. har ökat från 329 från förra året. Ensamstående..
Underskott av kapital 38
6 aktiva krediter av 7. (Har sagt upp en men vet inte när det syns)
6 UC förfrågningar. Har 2st kvar den 8e oktober, då jag tänkt söka lånet. De går ut den 17e november och 20e januari.
Min UC score är 540 och min kreditbetyg på 5,7. Sjunker detta när några förfrågningar försvinner?
Inga betalningsanmärkningar och inget skuldsaldo.

Törs jag söka lånet? Tänkte söka på 300000.. men samlar ju då in 289.... Från att ha en tusenlapp kvar kommer jag ha ca 7000 kvar/månad ist.
har fast jobb sen 2005.. får ut ca 20000/mån

Tänkte först gå via min bank o försöka få medlemslån men känns som en risk då det ändå blir en förfrågan och jag är övertygad om ett nej där.. Låneförmedlare?

Finns det hopp? ...

Help?
 
Senast ändrad:
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Korpen

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 737
Blev medlem
21 November 2017
Meddelanden
2 397
Mottagna reaktioner
791
Poäng
737
Som du skriver är du inte garanterat något hos din bank. Hos Låneförmedlare kommer du få erbjudanden, inte säkert på hela beloppet till hyfsad ränta, men minst 250.000. Kommer du enbart samla lån sommfinns på UC?

Visst kommer ditt betyg förbättras till hälften kanske om du väntar ut 4ff. Vet inte hur mycket det lånet på 20.000 påverkar ditt betyg om och när det syns, det kanske inte påverkar alls.
 

Emma77

Aktiv medlem
Poäng: 46
Blev medlem
3 September 2018
Meddelanden
28
Mottagna reaktioner
16
Poäng
46
Tack för svar! :) Jag kommer samla/ vill samla alla lån som syns på uc och det som inte syns på 20000. Tycker det är lite konstigt att det som inte syns... inte syns :p Tog det i Januari -17.. Utöver dessa har jag halens och laredoute på 2-3000. Kommer inte ta med dessa tror jag då de ändå inte syns någonstans.
 

Korpen

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 737
Blev medlem
21 November 2017
Meddelanden
2 397
Mottagna reaktioner
791
Poäng
737
Tack för svar! :) Jag kommer samla/ vill samla alla lån som syns på uc och det som inte syns på 20000. Tycker det är lite konstigt att det som inte syns... inte syns :p Tog det i Januari -17.. Utöver dessa har jag halens och laredoute på 2-3000. Kommer inte ta med dessa tror jag då de ändå inte syns någonstans.
Men inte säkert någon frågor om dina lån. Söker du hos Låneförmedlare så frågas inte hur mycket lån du har, de kollar enbart på vad det står på UC. Sedan kan den långivare du väljer att kräva att de ska lösa dina lån, men jag tror du slipper detta lösenkrav och får istället pengarna direkt in på ditt konto som du kan föra vad du vill med, exvis bl.a. lösa Halens m.m.

Ditt lån på 20.000 lär nog aldrig synas på UC.
 

Emma77

Aktiv medlem
Poäng: 46
Blev medlem
3 September 2018
Meddelanden
28
Mottagna reaktioner
16
Poäng
46
Låter positivt! Håller tummarna att det kommer gå vägen. 1 månads väntan nu.. Någon mer som har tankar om mina förutsättningar?
 

Emma77

Aktiv medlem
Poäng: 46
Blev medlem
3 September 2018
Meddelanden
28
Mottagna reaktioner
16
Poäng
46
Någon mer som har tankar om mina förutsättningar?
 
G

Grida12345

Gäst
Poäng: 0
Detta ska nog gå vägen.. sök på lendo! Där har du bäst chans med dina förutsättningar.. sen när du fått ett beviljat lån.. om du då är missnöjd med räntan så kan du vänta ut november förfrågningarna och sedan gå till din bank och berätta att du samlat tidigare lån hos Lendo men tycker att det är dyrt och fråga ifall de kan hjälpa dig.

Säg att du enbart skulle få 100-150 via Lendo.. dra iväg en ansökan nästan direkt till Balanzia på ytterligare 150.. ange precis som hos lendo att du anser att lösa lån. Förutsatt att det blir billigare för dig förstås mot vad du redan har.

Har du barn?? Skriv inte det i ansökan.. Helt ok att även skriva ner vad du betalar på andra lån också.. de kan se dina skulder men inte att du har höga räntor.

Stort Lycka till!
 

Emma77

Aktiv medlem
Poäng: 46
Blev medlem
3 September 2018
Meddelanden
28
Mottagna reaktioner
16
Poäng
46
Hej igen! Börjar närma sig låneansökningsdagen nu.. 13 dagar kvar. Jätte nervöst. Mitt ucbetyg har sjunkit från 5,7 till 3,6 pga 2 ff som försvunnit.. 2st till som jag väntar ska försvinna. (Scoren blev 552 från 540.)
En av förfrågningarna är från medmerabank där det är ett streck ist för summa på sökt belopp. Har det någon negativ inverkan? Eller positiv?
 

IHope

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 587
Blev medlem
18 Oktober 2017
Meddelanden
1 783
Mottagna reaktioner
415
Poäng
587
Hej igen! Börjar närma sig låneansökningsdagen nu.. 13 dagar kvar. Jätte nervöst. Mitt ucbetyg har sjunkit från 5,7 till 3,6 pga 2 ff som försvunnit.. 2st till som jag väntar ska försvinna. (Scoren blev 552 från 540.)
En av förfrågningarna är från medmerabank där det är ett streck ist för summa på sökt belopp. Har det någon negativ inverkan? Eller positiv?
Summan står inte på tex hos låneförmedlare (vanligt iaf har jag läst) men vet ej om det är positivt/negativt
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp